Madridban csütörtökön és pénteken a fiatal dél-koreai Csang Jun-Ho (Eun-Ho Chang) Fantasía luminosité című műve világpremierjének szólistája lesz Baráti Kristóf hegedűművész, vasárnap pedig a 70 éves Dubrovay László neki ajánlott II. hegedűversenyét mutatja be Budapesten a MÁV Szimfonikusokkal. A fiatal dél-koreai zeneszerző műve nyerte az idén harmincadszor megrendezett, rangos Zsófia Királyné Zeneszerző Verseny első díját Spanyolországban. A csütörtöki hangversenyen, amelynek műsorát másnap megismétlik, Baráti Kristófot a Spanyol Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara kíséri, vezényel Carlos Kalmar.

„Ilyen embert próbáló feladattal, hogy egy héten belül két világpremiert játsszon valaki, nem csak nekem nem volt még szerencsém találkozni. Azt hiszem, ennek a súlya felkészülésben, koncentrációban szinte példátlan. Nemrég Bajorországban egy Brahms-hegedűversenyt szólaltattam meg, október 3-án a MOM Kulturális Központban a Budapest Sound Collective koncertjén Haydn B-dúr Sinfonia concertantéját adtuk elő, vasárnap pedig Várdai István csellistával és a MÁV Szimfonikusokkal Sárbogárdon a helyi kórussal adtunk koncertet, itt én vezényeltem” – mondta Baráti Kristóf a madridi utazás előtt hétfőn az MTI-nek.
Kitért arra, hogy a Fantasía luminosité dallamvilága, ritmikája nem konvencionális, a kortárs zenében azt a vonalat követi, amely sok üveghangot, széles hangterjedelmet alkalmaz. Harmóniavilága nem keleties, a címével ellentétben meglehetősen sötét hangulatú darab. „Egyetlen egységből álló mű, bonyolult anyag, hogy zenekarral és nem sok próbával el tudjuk játszani, az is majdnem versenygyőzelemnek minősül, mindenesetre izgalmas feladat.”
A Dubrovay-műről, amely a budapesti Olasz Kultúrintézetben hangzik el vasárnap, a hegedűművész elárulta: a zeneszerző a második hegedűversenyét nemcsak neki ajánlotta, hanem a megírásához eleve úgy fogott neki, hogy számára komponálta, ami rendkívül megtisztelő. Formáját tekintve klasszikus versenymű, amelynek stílusa, dallam- és ritmusvilága befogadható.
„Nem egy banális, klisékkel teletűzdelt vagy neoklasszikus műről van szó, hanem bartóki mélységeket mutató, de saját harmóniavilágú alkotásról. Stílusa, szépsége mindenképpen arra predesztinálja az alkotást, hogy az ősbemutató után feltétlenül repertoárdarabként szerepeljen a koncertéletben. Dubrovay László megpróbálta azt a határt feszegetni, amit a hegedűjáték még elbír. A harmadik tétele kifejezetten virtuóz” – jegyezte meg Baráti Kristóf.
Beethoven és Ysaye zongora-hegedűszonátái után a hegedűművész Würtz Klárával a pécsi Kodály Központban elkészítette Brahms zongora-hegedűszonátáinak felvételét, amely nemsokára kézbe vehető. Az első két CD nemzetközi fogadtatása kitűnő volt.
„Van igény ilyen lemezekre, és jó, hogy a Brilliant Classics háromnegyed évente lehetővé teszi számunkra ezt a rendszerességet” – jegyezte meg Baráti Kristóf. ( MTI )