A multikultikban gyakrabban gravitálnak a mátrixba olyan ideák, amikre azelőtt nem gondolt senki. Ha csak a különböző diaszpórák együttes kreativitása hiányzik, ahogy egymást erősítve hatványozódnak az új közegben, New Yorkra lehet számítani. Nem véletlen, hogy Brooklyn félhomályos pincéiben pacsizott le először a hardcore, a street punk, a Sabbath-féle ősmetal és a gothic doom olyan brigádok termeiben, mint a Carnivore, majd a Type O Negative és a Life of Agony.

loandon-24
A tégelyben kiforrt esszencia aztán hamar elindult világot hódítani, rögtön érzékelhető volt, hogy több ez, mint az olasz/zsidó kolónia egyik válasza a rapre, hip-hopra. A mikroszubkultúra kulcsfigurája Sal Abruscato, aki 1993-ban két alap mesterművet is feldobolt: a Type O Bloody Kisses-ét és a LOA debütjét, a River Runs Redet.

loandon-19

Abruscato ugyan csak két évet töltött a Life of Agony alap hármasával (Keith Caputo, Alan Robert, Joey Z.), az egyébként horror képregény-guru basszer Robert alkotói vezetésével segített megalapozni a LOA teljesen egyedi alter metálját. A zenekar egyből az élvonalban landolt, a Roadrunner-istállós, szuicid debütlemez slágerei (Through and Through, This Time) folyamatosan mentek az MTV-n. A lendület még a sokaknak csalódást okozó, érettebb, ezzel arányosan szelídebb Ugly után is kitartott, de aztán az alaptrió is oszlásnak indult. A már szólóban gondolkodó énekes, Caputo helyére a majdnem elfelejtett ugly kid joe-s Whitfield Crane ugrott be a grunge-ra kissé megkésve reflektáló harmadik Soul Searching Sun turnéján, az elkerülhetetlen földbeállás előtt. Nem sokkal később, 2003-ban visszatért az eredeti kvartett, egy szerény sikerű LP-t is összehoztak 2005-ben, a Broken Valley-t, ám a sorozatos kudarcélmények eredménye ismét visszavonulás lett. Roberték azonban nem élhetnek muzsikaszó nélkül, 2014 óta töretlenül nyomják, immáron két csajjal, a Keith-ből Minává transzmutált Caputóval és Veronica Bellino dobossal.

loandon-36

És itt vagyunk, 2019-ben: A negyedszázados River Runs Red folytatásaként beharangozott The Sound of Scars már a piacon, ezzel szinkronban a londoni O2 Academy Islington pulpitusán kezdetét vette a lemez turnéja. A keddi nap bokros teendőit rövidre zárva ügettünk a helyszínre, mert nyitóbandának egy elég izgalmas neveket felvonultató, alkalmi supergroupot jeleztek a szervezők. Teljesen felesleges volt a nagy sietség, a brigádnak nyoma sem volt, sőt, az eventről is lekerültek… de legalább pompás helyünk volt a söntésnél, közel a színpadhoz, így zökkenőmentesen zajlott ellátásunk. (Apropó, a eurytmics-es Dave Stewart által megálmodott klub csak egy dologban változott a tulajcsere után: gyalázatosan sóher lett az italválaszték.) Minden adott volt, hogy kényelmesen megtekintsük, mivel foglalkozik mostanában Doyle Wolfgang Von Frankenstein.

doyle-4

Ms Caputo nem is titkolja, hogy orgánumát Glen Danzigtől kölcsönözte, így abszolút nem volt stílusidegen választás a Misfits-gitáros új bandáját hozni a kirándulásra. Pláne, hogy az öreg Doyle egy echte Danzig-imitátorral rója az utakat mostanában. Alex ‘Wolfman’ Story pacekban valahol Glen és Blaze Bayley között, énekstiló, pózok egy az egyben Evil Elvis, body viszont civil a nagy idolhoz képest. Az 55 éves Doyle bezzeg ki van pattintva rendesen, jár tornázni, az látszik, a cukros vízzel sem spórol a sérón… muszáj is neki, hiszen inkább figura ő a halpiacon, mint gitárhős. Az egész kellemes saját dalok mellett persze kaptunk Misfits-blokkot is, így van ez rendjén.

doyle-30

Aztán színpadra perdült a – hát, hogy is mondjam – napjaink legkülönlegesebb színpadképpel bíró metal formációja. Caputo anno is kilógott a sorból, míg a többiek a szubkultúra uniformisaiban tolták (fekete póló, stb.), ő inkább olaszosan, dzsigolósan. Digó imágó helyett most latina van… ez van, kérem. Meg hang. Ahogy az utóbbi lemezeken is hallható, az erő, a rögtön felismerhető hangszín mit sem változott, talán kevésbé búgós, elvises-danziges. Az új lemezes Scars-zal nyitottak, majd jött két riverös klasszikus, a címadó és a Bad Seed. A setlist aztán végig jobbára a kultikus első lemezre és persze a legfrissebbre épült, nem csak a nyilvánvaló okok miatt, de a két LP koncepciója is összekacsint: a Sound of Scars-on folytatódik a sztori. Egy dramaturgiai klisét latba vetve a River Runs Red főhőse túléli az öngyilkosságot, megtalálják, emergency, stb… a folytatásnak mindenki járjon utána. Meglepő módon a negyedik tételben megidézték a 2005-ös bukott művet: a Broken Valley egyetlen slágere, a Love to Let You Down csendült fel. Későbbiekben elhangzott három dal az Ugly-ról (örömömre): a Damned If I Do, az Other Side of the River és a kihagyhatatlan Lost at 22. Két Soul Searching Sun-opust átszenvedve érkeztünk meg végre a RRR-orgiához: My Eyes, Method of Groove, This Time, Underground, Through and Through. Aaaa, jujdejóvolt.

loandon-15

Az Alan Robert–Joey Z-duó rendületlenül hozta a NYHC-vonalat – imidzsben, mozgásban, csordavokálban. Két tipikus, örökifjú talján/sémita-forma, csoda, hogy Scorsese még nem alkalmazta őket. Egyikről se mondanád meg, hogy lassan ötvenesek. Míg Doyle Frankenstein ikonikus Annihilatore elég soványan maszatolt az est elején, Joey Z Flying V-je már röfögött szépen. És akkor essék szó az esemény heroinjáról, Miss Bellinóról.. a kissé paripa-orcájú, ám bőven gusztusos latin szépség olyanokat ütött, hogy még Abruscato mester is megnyalná a tíz ujját. Sőt, kijelenthető: technikásabb elődeinél. Igaz, a hanyag elegancia nem erénye neki, megszenved a hallottakért… ezért külön köszi, bless, respect.

loandon-22

A The Sound of Scars (S.O.S.) Tour az Egyesült Királyságban cirkulál még október végéig, majd november elsején átpattannak a kontinensre, Belgium, Németország, Luxemburg, Dánia, Svájc érintésével érkezik a Famiglia Von Frankensteinékkel Ausztriába, ahol két hangversenyt is adnak: november 12. Graz, 13. Bécs. Kapjátok el őket!

 

Szöveg: Vígváry Gábor

Fotók: Máté Évi