Az Indiai Kulturális Központ az indiai filmgyártás századik évfordulója alkalmából 2014. február 7-16. között Indiai Filmfesztivált rendez a Puskin moziban (február 7-12.) és az Indiai Kulturális Központban (február 13-16.). A tíz napos Fesztivál alatt nem csupán hindí, de Magyarországon eddig még nem vetített telugu, maráthí, malajálam filmeket is vetítünk. Hiszen jelenleg is, az évente közel ezer indiai filmnek csupán az egyötöde a hindí nyelvű, ún. „bollywoodi” film. A műsorban megtalálhatók igazi nagy klasszikusok, mint pl. a Sholey, az utóbbi évek legnagyobb bevételét termelő vígjáték (3 Idiots), thriller (Kahaani) vagy a legújabb nemzetközi sikerfilm (The Lunchbox).

IndiaiFilmfesztival hl

 

2014. február 7. péntek, 18.30                 

Csípős igazság (Mirch Masala)

színes, indiai dráma, 118 perc, 1986

nyelv: hindí, felirat: magyar

rendező: Ketan Mehta

forgatókönyvíró: Ketan Mehta, Shafi Hakim
zeneszerző: Rajat Dholakia
operatőr: Jehangir Choudhari

producer: National Film Development Corporation
vágó: Sanjeev Shaha

Szereplők: Naseeruddin Shah, Smita Patil, Om Puri, Suresh Oberoi, Dipti Naval

A gyarmati időkben a kicsiny szegény faluba érkező kormányzó megkívánja az egyik helyi asszonyt. Amikor molesztálni próbálja, a nő pofon üti és a helyi csilifeldolgozó üzembe menekül, ahova más asszonyokkal együtt bezárkózik. A tiszt óriási haragra gerjed, katonáival körbezáratja az üzemet és egyre erősebb fenyegetésekkel próbálja rávenni a falubelieket, hogy adják át neki a nőt. A film Indiában szokatlan nyíltsággal beszél a nők totális kiszolgáltatottságáról és alárendeltségéről a társadalomban, és azt mutatja be, hogyan viselkednek a közösség egyes tagjai – férfiak és nők – az önkényúr követelése által teremtett szélsőséges helyzetben. A művészfilmek támogatására létrehozott Indiai Nemzeti Filmfejlesztési Társaság által gyártott film bemutatásakor nagy kritikai sikert aratott és 1986-ban elnyerte a Nemzeti Filmdíjat a legjobb hindí film kategóriájában. Előzetes angol felirattal: http://www.youtube.com/watch?v=eg0tdRnAuJU

2014. február 8. szombat, 18.00              

3 félnótás (3 Idiots)

színes, indiai vígjáték, 170 perc, 2009

nyelv: hindí, felirat: magyar

rendező: Rajkumar Hirani
forgatókönyvíró: Rajkumar Hirani, Abhijit Joshi, Vidhu Vinod Chopra
zeneszerző: Shantanu Moitra
operatőr: Muraleedharan C. K.

producer: Vidhu Vinod Chopra
vágó: Rajkumar Hirani

Szereplők: Aamir Khan, R. Madhavan, Sharman Joshi, Kareena Kapoor, Boman Irani

Farhan, Rádzsu és Rancsó mérnökhallgatók az egyetemen. Farhan csak az apja kedvéért jár ide, Rádzsu szegény családjának akarna segíteni, Rancsó pedig kitűnő tanuló, aki imád mindenféle gépezetet. Hárman jó barátokká válnak és elfogadják Rancsó hitvallását, miszerint a tökéletességre kell törekedni, nem a sikerre. Ám diplomaosztójuk napján Rancsó köddé válik, és barátai éveken át hiába próbálnak nyomára lelni. Rajkumar Hirani filmje az indiai filmtörténet egyik legnagyobb sikere. Bemutatásakor minden rekordot megdöntött, és éveken keresztül volt minden idők legnagyobb bevételét hozó bollywoodi filmje. A mű számtalan díjat kapott, köztük a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb forgatókönyv Filmfare-díját.

Előzetes angol felirattal: http://www.youtube.com/watch?v=dzwErbjE0eI

                              

2014. február 9. vasárnap, 18.00             

A sztori (Kahaani)

színes, indiai thriller, 122 perc, 2012

nyelv: hindí, bengáli, felirat: magyar

rendező: Sujoy Ghosh
forgatókönyvíró: Sujoy Ghosh
zeneszerző: Vishal, Shekhar
operatőr: Setu

producer: Kushal Kantilal Gada, Sujoy Ghosh
vágó: Namrata Rao

Szereplők: Vidya Balan, Parambrata Chatterjee, Dhritiman Chatterjee, Saswata Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Indraniel Sengupta

Kalkuttában, a metróban egy gáztámadás következtében többen életüket vesztik és hatalmas káosz lesz úrrá a városon. Két évvel később a város legnagyobb ünnepsége, a Durgá púdzsá idején a várandós Vidjá Bagcsí ugyanebbe a zűrzavaros metropoliszba érkezik Londonból, hogy megkeresse eltűnt férjét, Arnabot. A kétségbeesett nőt egy fiatal rendőr, Raná segíti a nyomozásban. A kutatás során Vidjának egyre több súlyos titokkal kell szembenéznie, ugyanis férje kísértetiesen hasonlít Milán Damdzsíra, akinek a személyét a nyomok egyre inkább összekapcsolják a két évvel ezelőtti metrótámadással. Vidjának egyedül kell szembenéznie magánéleti krízisével, valamint India egyik legkaotikusabb és legveszélyesebb nagyvárosával is. A 2012-ben bemutatott thriller érdekessége, hogy megkérdőjelezi az indiai nő tradicionális képét, és egy olyan asszonyt mutat be, aki sikeresen manőverezik az abszolút férfiorientált indiai társadalomban. A filmet mind a szakma, mind a közönség rendkívüli elismeréssel fogadta, és számos díjban, köztük 5 Filmfare-díjban is részesült.

Előzetes: http://www.youtube.com/watch?v=j1wEeuAosNM

2014. február 10. hétfő 18.00                   

A nő (Stri)

színes, indiai dráma, 89 perc, 1995

nyelv: telugu, felirat: magyar

rendező: Sethu Madhavan
forgatókönyvíró: Sethu Madhavan
zeneszerző: L. Vaidyanathan
operatőr: S. Saravanan

producer: National Film Development Corporation, Doordarshan
vágó: D. Rajagopal

Szereplők: Rohini, Vijay, P. L. Narayana, S. Bheemeswara Rao, K. K. Sarma, Bachoori, Gopalaraju

Rangi egyszerű fiatal lány, aki szenvedélyesen és végtelen odaadással szereti a léha és megbízhatatlan színészt, Paddalut, aki csak kihasználja és becsapja. Amikor egy lopás után cserbenhagyja Rangit, akit helyette vádolnak, a lány elmeséli útitársainak szerelmük történetét. A neves telugu író, Palagummi Padmaraju írásából a malajálam filmgyártás nagy veteránja, Sethu Madhavan által telugu nyelven rendezett film az emberi lélek sajátos természetrajza, mely a cselekedetek mögött rejlő titokzatos és rejtelmes érzelmeket próbálja meg objektív módon megmutatni. Az Indiai Nemzeti Filmfejlesztési Társaság által gyártott film 1995-ben elnyerte a Nemzeti Filmdíjat a legjobb telugu film kategóriájában.

Előzetes: http://www.youtube.com/watch?v=LpVv8Vvw3Sk

 

2014. február 11. kedd 18.00                   

Kevés cukorral (Cheeni Kum)

színes, indiai vígjáték, 134 perc, 2007

nyelv: hindí, felirat: magyar

rendező: R. Balki

forgatókönyvíró: R. Balki

zeneszerző: Ilaiyaraaja

operatőr: P. C. Sreeram

producer: Sunil Manchanda

vágó: Chandan Arora

Szereplők: Amitabh Bachchan, Tabu, Paresh Rawal, Zohra Sehgal, Swini Khara

London legjobb indiai éttermének tulajdonosa egy mogorva, szigorú, idősödő szakács, aki összeismerkedik egy nála jóval fiatalabb, életvidám indiai lánnyal. Bár első találkozáskor mindketten roppant ellenszenvesnek találják a másikat, kettejük között mégis sajátos vonzalom alakul ki. A Kevés cukorral azon kortárs hindí filmek jellegzetes darabja, melyek modern felfogású figurákkal, mai konfliktusokkal és visszafogott színészi játékkal újítják meg a klasszikus Bollywood legnépszerűbb műfajának számító szerelmi románcot. A szívmelengető történetet a két főszereplő különleges alakítása és a remek mellékszereplők teszik emlékezetessé.

Előzetes: http://www.youtube.com/watch?v=5rwHkxS9BVw

2014. február 12. szerda 18.00                

Volt egyszer egy komédiás (Ek Hota Vidushak)

színes, indiai dráma, 168 perc, 1992

nyelv: maráthi, felirat: magyar

rendező: Jabbar Patel
forgatókönyvíró: Pu. La. Deshpande
zeneszerző: Anand Modak
operatőr: Harish Joshi

producer: Ravi Gupta, Ravi Malik
vágó: Vishwas – Anil

Szereplők: Laxmikant Berde, Madhu Kambikar, Dilip Prabhawalkar, Varsha Usgaonkar, Usha Naik, Puja Pawar, Priya Arun

Aburáó egy tamásá-táncosnő törvénytelen gyermeke, aki anyja mellett a színházban nő fel és már gyermekkorában kitűnően utánoz bárkit és nevetteti meg az embereket. Felnővén ő lesz a csapat egyik komikusa, majd saját színtársulatot alakítva egyre sikeresebbé válik. Ám elcsábítja előbb a filmezés, majd a politika világa, és idős mestere szemrehányását hallgatva Aburáónak szembesülnie kell azzal, hogy a siker érdekében egyre jobban feladta önmagát. A film érdekessége, hogy a történet hátterét a maráthi tamásá – India Mahárástra államának zenés, táncos és komikus jelenetekből álló populáris színháza – adja. A színész életútjának bemutatása betekintést ad nemcsak a különleges színházi előadásokba, hanem a színészek nehéz életébe, a kulisszák mögött zajló munkába, valamint felvillantja a korabeli indiai filmkészítés jellegzetességeit is.

Előzetes: http://www.youtube.com/watch?v=IXOTrMAV2To

 

 

2014. február 8. szombat – Kávézó

16.30-18.00 Változó Bollywood és Aamir Khan sajátos szerepe – Vajdovich Györgyi (ELTE Filmtudományi Tanszék) filmrészletekkel illusztrált előadása

Aamir Khan az 1990-es évek óta Bollywood egyik legnagyobb szupersztárja, akinek pályája jól példázza a kortárs hindí filmben végbemenő átalakulási folyamatot. Pályája első évtizedében a kor népszerű hősszerelmes sztárja volt, aztán a 2000-es évek elejétől irányt váltott: azóta kevés szerepet vállal, gondosan választ forgatókönyvet, saját filmjeinek producere, és az utóbbi években fősodorbeli filmekben keresett pénzét kísérletező és művészfilmes produkciók gyártására fordítja. Ugyanakkor fontos szerepet vállal a toleranciára nevelésben az indiai közéletben, több filmjével vagy vállalkozásával hívta fel a figyelmet súlyos társadalmi problémákra. A filmrészletekkel illusztrált előadás Aamir Khan pályáján keresztül nyújt betekintést a kortárs Bollywoodban végbemenő folyamatokba.

 

2014. február 9. vasárnap – Kávézó

16.30-18.00 Művészfilm és populáris film keveredése a kortárs hindí filmben – Vajdovich Györgyi (ELTE Filmtudományi Tanszék) filmrészletekkel illusztrált előadása

Az indiai filmben hagyományosan erősen elvált egymástól a populáris fősodorbeli film és a művészfilm. Az előbbit a túlzásoktól hemzsegő, meseszerű történetek, a műfajok keveredése és a zenés-táncos betétek jellemezték, míg az állam által is támogatott, egy szűk réteget és a nyugati fesztiválközönséget megcélzó művészfilmek társadalmi problémákat mutattak be hiteles közegben, realista stílusban és zenés betétek nélkül. A 2000-es évek közepe óta azonban egyre több kísérletező jellegű film jelenik meg a fősodorbeli Bollywoodi filmgyártásban, mely nélkülözi a zenés-táncos betéteket, társadalmi problémákat mutat be és/vagy realista stílust alkalmaz, vagy más, korábban csak a művészfilmekre jellemző sajátosságokat hordoz. A filmrészletekkel illusztrált előadás a művészfilm és a fősodorbeli film sajátos összefonódását mutatja be a kortárs bollywoodi filmben.

 

2014. február 10. – Metropolis terem

18.00-18.30 A modern és hagyományos női karakterek jelenléte az indiai filmben – Dávid Krisztina, indológus

A 19. és 20. században az indiai gazdaságban és társadalomban bekövetkezett változások hatására az indiai nők hagyományos szerepei megbomlottak. A legfontosabb változásnak egy újfajta nőtípus, a modern, vagyis az „öntudatára ébredt nő” megjelenését tekinthetjük. A változás, mely során átalakultak az indiai nők szerepei és gondolkodásuk egy hosszú folyamat eredménye. Ez a folyamat a mai napig nem zárult le, így a tradicionális és modern női szerepek napjainkban is egyszerre vannak jelen az indiai társadalomban. A legérdekesebb jelenség, hogy ugyanazon nő különböző élethelyzeteiben hol a hagyományos, hol pedig a modern ideák által befolyásolt döntéseket hoz. A művészeti ágazatok közül a 20. század végéig csupán az irodalom és a filmművészet ragadta meg ezt az érdekes kettősséget. Napjainkig az indiai szakértők leginkább az irodalmi alkotásokat vizsgálták társadalomtudományi szempontból, bár a filmek éppoly érdekesnek és tanulságosnak bizonyulnak. Az előadás végigkíséri a Filmfesztiválon vetített filmek női karaktereit, különös tekintettel a modern nő megjelenítésére, annak viselkedésére, és konfliktusaira.

 

 

A vetítések helyszíne: Puskin mozi (1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 18), Metropolis terem

A Mirch Masala című filmre jegyek csak korlátozott számban kaphatók.