Durkó Zsolt Kossuth-díjas zeneszerző születésének 80. évfordulója alkalmából először hangzik el teljes egészében A gömb története című, 61 zongoradarabból álló ciklusa április 11-én este a Budapest Music Centerben. Az öt sorozatra (kötetre) oszló, mintegy kétórás művet több mint 30 győri zongorista – jelenlegi és volt diákok, tanárok – adják elő Fellegi Melindának, a Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola zongoratanszak-vezetőjének kezdeményezésére.
„Úgy éreztem, méltatlanul elfeledettek Durkó Zsolt zongoradarabjai, annak ellenére, hogy nagyon jók. A gömb története egy Bartók Mikrokozmoszához hasonló ciklus, amelyet eddig sem Magyarországon, sem külföldön nem adtak elő teljes egészében, pedig valójában csak így, teljességében van igazán értelme. Néhány nappal ezelőtt Győrben végigjátszottuk, de ez inkább egyfajta főpróbának tekinthető, a voltaképpeni ősbemutató péntek este lesz a Budapest Music Centerben, ugyanezzel az előadógárdával” – mondta Fellegi Melinda az MTI-nek. A zongoraművész kiemelte, hogy az előadás több nemzedék és több intézmény – a Bartók Béla Zeneiskola, a Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola és a Varga Tibor Zeneművészeti Egyetem – együttműködésében valósul meg, az összekötő kapocs az, hogy mindenki Győrhöz kötődik. Az első, könnyebb és rövidebb darabokat zeneiskolások játsszák, az 5. kötetre pedig fokozatosan hosszabbodnak és komolyabb tartalommal telnek meg a részek, ezeket tapasztaltabb zongoristák adják elő – mondta. „Kortárs zenét két órán keresztül folyamatosan hallgatni tömény, megterhelő, de attól, hogy itt váltakoznak az előadók, színes és befogadhatóbb lesz az előadás” – mutatott rá Fellegi Melinda. A gömb története Durkó Zsolt (1934-1997) életművének kései részéhez tartozik, 1991-ben született. Mint Fellegi Melinda kifejtette, a művet bonyolult gömbhéjszerű struktúra jellemzi: eltűnnek, majd újra visszatérnek elemek. „Mi is csak most hallottuk ezt ki, ahogy végighallgattuk egymást két órán keresztül” – magyarázta, hozzátéve: az egész alkotás címeiben is tükröződő filozófia pedig olyan mély, hogy az egészet átfogóan végigelemezni szinte lehetetlen. A zongoraművész kitért arra is, hogy bár általánosan 60 darabra osztják fel a művet, a kéziratban valójában 61 szerepel. Fellegi Melinda jelezte: mostanában nem terveznek további előadásokat, a BMC-s hangversenyről ugyanakkor felvétel készül. ( MTI )