Csütörtökön kezdődik Miskolcon a 10. Jameson Cinefest nemzetközi filmfesztivál. A 10 nap programját szakmai beszélgetések, filmtörténeti vetítések és rendezői mesterkurzusok gazdagítják. Az érdeklődők és a szakma az európai szerzői film és az amerikai független mozi friss termését láthatja.
Muszatics Péter, a Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: mind a vetítések és a premierek számát, mind a hosszát tekintve a CineFest Magyarország legnagyobb filmfesztiválja. A nagyjátékfilm kategóriában 17 versenyfilmet mutatnak be, és további nyolcat a Kitekintő szekcióban, versenyen kívül. Emellett 11 dokumentumfilm, 22 animációs film, valamint ugyancsak 22 kisjáték- és kísérleti film versenyez saját kategóriájában a zsűrik díjaiért. A versenyprogramban szerepel a Templom a dombon című bosnyák háborús dráma, amely augusztusban közönségdíjat nyert a Szarajevói Filmfesztiválon. Az év legjobb elsőfilmjeként emlegetik a német Katrin Gebbe debütáló alkotását, a kegyetlen Tore táncát, a nyitófilm Don Jon pedig az eddig színészként ismert Joseph Gordon-Levitt első rendezése, „egy modern Don Juan-történetbe oltott fekete vígjáték” – jellemezte Muszatics Péter. Versenyen kívül vetítik az idei cannes-i Arany Pálma-díjas filmet, az Adéle élete 1-2. fejezetét, amely egy leszbikus szerelem története, és a tavaly a Nader és Simin – Egy elválás történetével Oscar-díjat nyert Aszgar Farhadi új filmjét, A múltat is, amelyért A némafilmesből ismert Berenice Bejo idén megkapta Cannes-ban a legjobb női alakítás díját. Muszatics Péter felhívta a figyelmet a zárófilmre, a Nebraska című amerikai mozira, amelynek főszereplője, Bruce Dern kapta idén Cannes-ban a legjobb férfi alakítás díját. Ahogy az összes többi film, Magyarországon ez is a CineFesten lesz látható először, sőt, néhány film egyúttal közép-európai premier is. A kommunikációs igazgató a válogatás szempontjáról szólva elmondta: tíz év alatt sokat változott a fesztivál, de a középpontban továbbra is a fiatal film áll, a CineFest ennek a fóruma kíván lenni nemcsak a magyar, hanem a közép-európai alkotók számára is. Az európai művészfilmeket és az amerikai független filmeket hozzák el erre a fórumra, a programban szereplő filmek ennek a két vonulatnak a legjobbjai. Míg a nagyjátékfilmeket meghívják a fesztiválra, addig a többi kategóriába nevezéssel lehet bekerülni – idén az előzsűri hozzávetőlegesen 1500 nevezésből 70-et válogatott be a programba. A kísérőprogramok közül Muszatics Péter a CineClassics filmtörténeti programsorozatot nevezte a legfontosabbnak. Ennek keretében egy olyan magyar származású filmest mutatnak be, aki bár világhírű, Magyarországon mégis csak kevesen ismerik. Idén a húsz évvel ezelőtt elhunyt Oscar-díjas Trauner Sándor, „a filmtörténet egyik legnagyobb díszlettervezője” került sorra, aki a húszas évektől a nyolcvanas évekig olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Billy Wilder, Luis Bunuel vagy Orson Welles. Vetítés mellett konferenciával és egy különleges, vetített installációval emlékeznek rá, amelybe ha besétálnak, a nézőket körbeveszi a film díszlete. A tízéves jubileum alkalmából 2009 után újra felhívják a figyelmet a fesztivál fődíjának nevet adó, miskolci születésű Emeric Pressburger forgatókönyvíró-rendező munkásságára egy filmjének vetítésével. Idén két újdonsággal jelentkezik a fesztivál: mostantól minden évben egy-egy olyan nemzeti filmművészetet helyeznek a középpontba, amelyet a magyar nézők kevésbé ismernek. Ebben az évben a kétnapos program keretében a holland filmet állítják reflektorfénybe, filmplakát-kiállítással, rövidfilm-válogatással és egy klasszikusnak, A delfti porcelán titkának a vetítésével. Elsőként szerepel a fesztivál programjában a DunaDOCK is, amelynek keretében a versenyen kívül vetített dokumentumfilmek alkotói mesterkurzust is tartanak. Lesz még filmvásár és több szakmai fórum olyan témákkal, mint a koprodukciós és pályázati lehetőségek, valamint a filmklubok, illetve a művészmozik jövője. A szeptember 12. és 22 közötti fesztivál minden programja ingyenes. ( MTI )