Olasz dizájnerek mintegy 120 műtárgya lesz látható az Iparművészeti Múzeum pénteken nyíló tárlatán. A kiállítás anyagának hétfői kicsomagolásán bemutatták Gaetano Pesce 2000-ben készült piros foteljét a hozzá tartozó lábtartóval, Alessandro Mendini 1978-as Proust-székét, valamint Vico Magistretti lámpáját 1977-ből.
A Design Hét kiemelt eseményeként nyíló kiállítás 21 neves olasz dizájner lakberendezési tárgyait munkáit vonultatja fel. Az Iparművészeti Múzeum (IM) üvegcsarnokában november közepéig látogatható kiállításon az olasz dizájn II. világháború utáni fejlődését mutatják be, különös hangsúlyt fektetve a hatvanas és kilencvenes évek közti időszak nemzetközileg is elismert olasz formatervezésére.
Jékely Zsombor, a múzeum főigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta, hogy az alkotók születési kronológiájának sorrendjében portrékon és videointerjúkon, valamint négy-öt meghatározó műtárgyon keresztül ismerheti meg a közönség az olasz mestereket. A tárlat anyaga a milánói Triennale Design Múzeumból érkezett Budapestre.
Osvárt Judit, a Design Hét projektvezetője az MTI-nek elmondta, hogy az olasz formatervezők és építészek lakberendezési tárgyait – köztük ülőbútorokat, lámpákat, asztalokat és kisebb használati tárgyakat – vonultatja fel az IM kiállítása.
A projektvezető hangsúlyozta: a mesterek közül hatan a mai napig aktívan alkotnak, közülük a Design Hét díszvendégeként október 4-én érkezik Magyarországra Michele De Lucchi építész.
A projektvezető az alkotók közül kiemelte Gio Ponti építész-dizájnert, polihisztort, aki jelentősen meghatározta a 20. századi olasz dizájn alakulását. Ponti a II. világháború után részt vett Olaszország újjáépítésében, az ő nevéhez fűződik például a sorrentói Parco dei Principi luxusszálloda tervezése is. Pontitól bemutatják a Superleggera nevű széket, amely egyebek mellett azért is számított újdonságnak, mert egyszerű, olcsó és nagyon könnyen előállítható.
Alessandro Mendininek, a posztmodern dizájn képviselőjének Proust-szék nevű munkája a narratív dizájn műfajába tartozik. Mendini egy klasszikus barokk formájú fotelt hozott létre, amelyet az impresszionizmusban népszerű pointillizmus stílusában apró színes pöttyökkel dekorált.
Osvárt Judit hangsúlyozta: Ettore Sottsass építész a 20. század egyik legfontosabb olasz alkotója volt. Látható lesz tőle a Valentin nevű piros írógép az 1960-as évekből. A műanyagból készült írógép könnyű, becsúsztatható egy bőröndbe, így hordozhatóvá válik – tette hozzá.
A tárlat az olasz nagykövetség védnökségével, az ICE-Olasz Külkereskedelmi Intézet támogatásával valósul meg. ( MTI )