Chris Corner kísérleti, komor elektronikus projektje nem hogy meghódította, talán meg is lékelte az A38 hajót. Antikrisztusi burleszk, sötét pszichoszexualitás, punk energiák és kavargó ütemek – szeptember 29-én Budapestre érkezett IAMX a Fault Lines1 turnéjával.

 

A ’90-es évekbeli trip-hop csapat, a Sneaker Pimps egykori vezéralakja, Chris Corner 2002-ben kezdett bele szólóprojektjébe és talán maga sem gondolta, hogy 2023-ban több mint egy tucat lemezt és egy hihetetlenül izgalmas dolgot tudhat magáénak. Az elektronikus alapú kísérletezés a rock és az industrial mellett a burleszkhatású kabaré műfajából is merít, emellett kegyetlenül őszinte dalszövegeket, punk energiákat és egy sötét képi világot tár a közönség elé.

Az IAMX művésznév a korábbi Sneaker Pimpses időkig, az 1996-os Becoming X című korongig nyúl vissza, hogy aztán több évtized alatt egy saját démonaival a művészeten keresztül leszámoló, társadalmi nemekhez és konvenciókhoz nem köthető előadóművészt definiáljon.

A színpadon androgünként tündöklő énekes hol egy végtelenül esetlenül mozgó bádogembernek tűnt, hol pedig egy tökéletesen megkomponált performansz magabiztos előadójának, aki kis szürke bőröndjében lapuló effektpadjával irányít mindent és mindenkit. Fején a krisztusi töviskoszorú posztmodern változatát viselte, bár inkább antikrisztusi minőségben pompázott az este során.

 

Janine Gezang gitáros-billentyűs egy hosszú ujjú fekete, lebernyegszerű bodyban, fején neccharisnyával kezdte az estét. Jon Siren dobos nemes egyszerűséggel félmeztelenül ült a dobok mögé, bár egy szamárszerű maszkot a fejére biggyesztett, hogy ki ne lógjon a sorból.

Az extrém színpadi ruhákhoz hihetetlen energiájú előadás társult, a színpad nem egyszer szinte felrobbant a háttérben pörgő vizuál, a feszes ütemek és a villódzó fények kereszttüzében. Corner introvertáltságát a színpadon azonnal levetkőzte, jó partner volt ebben Gezang: volt puncifogás, mellkidobás, dörgölőzés, majd a felfokozott hangulatot vízzel locsolkodással csillapították.

A setlist gerincét a tavasszal megjelent Fault Lines1 lemez adta, azonban előtérben inkább a korábbi korongok dalai voltak. A buli alatt előkerült az ikonikus Sailor és az After Every Party I Die is, és Chris valóban szinte belehalt a belőle kiáramló sötétségbe és érzelmekbe. Az előadás egyszerre volt nyers, szenvedélyes, expresszív és kiismerhetetlen, pont, mint az X a matematikában, ami egyszerre jelent bizonytalanságot és kiszámíthatatlanságot.

A budapesti koncerten elhangzott dalok:

Disciple
The X ID
Sailor
After Every Party I Die
Fault Lines
Screams
I Come With Knives
Exit
President
Happiness
No Maker Made Me
Bernadette
The Alternative

Szöveg: Farkas-Hajdú Eszter
Képek: Vatai Réka Tímea