A lelki egészség világnapján (október 10-én) jelenik meg egy komplex mesekönyv, ami nem csupán a gyerekekhez, hanem a szülőkhöz és pedagógusokhoz is szól. A statisztikák alapján hazánkban a gyerekek 2/3-a él át bántalmazást tanulmányai alatt az iskolában. Z. Kiss Adrienn legújabb mesekönyve nem csupán egy mesével hívja fel erre a jelenségre a figyelmet, hanem a könyv végén gyakorlati tanácsokkal és hasznos weboldalak gyűjteményével szeretné a felnőtteket is edukálni a témában.
Z. Kiss Adrienn témaválasztása nem véletlen. Szülőként és pedagógusként is látja a statisztikák mögött azokat a hús-vér gyerekeket, akik elszenvedői, okozói, vagy szemtanúi az iskolai bullyingnak. Legújabb mesekönyvében egy osztály történetén keresztül mutatja meg, hogy a bullying sosem két gyerek története. Az egész közösségre hatással van, ha egy olyan osztályterembe kell belépniük a gyerekeknek nap, mint nap, ahol megtűrt, elfogadott, vagy éppen menő valakinek a zaklatása, bántalmazása. Ki tud segíteni az áldozatnak? A bántalmazó magától abbahagyja a zaklatást? Mit tehet az a gyerek, aki „csak” szemtanú? Ezekre a kérdésekre keresi a választ hetedik mesekönyvében, Az elvarázsolt szemüvegben…
„Mindannyiunknak van saját élménye a bántalmazásról. Vagy minket bántottak, vagy láttuk, ahogy mást bántanak, esetleg mi bántottunk másokat, amiket felnőttként is „csak viccelődésnek” gondolunk. Meglátásom szerint a bullying az egész közösségre kihat. Pontosan ezért tartottam fontosnak, hogy a mesém ne a bántalmazó vagy a bántalmazott szemszögéből mutassa be ezt a helyzetet, hanem azoknak a – rendszerint csendes – szemlélődő gyerekeknek a szemszögéből, akiknek szintén nagyon megterhelő tud lenni az a toxikus légkör, ami a bullying kapcsán egy osztályban kialakul, és akik sokszor kulcsszereplők a megoldásban” – mondta őszintén Adrienn.
A mesekönyv végén több útmutató is helyet kapott: Z. Kiss Adrienn pedagógusként, Karácsonyi Eszter iskolapszichológusként írt gyakorlati tanácsokat a szülőknek és pedagógusoknak.
„Elképesztő statisztikai adatokat lehet olvasni arról, hogy hány gyereknek van személyes tapasztalata az iskolai bántalmazásról. Megkerülhetetlen téma, fontos, hogy minél korábban beszélgessünk erről. Az elvarázsolt szemüveg című mesémet azzal a szándékkal írtam, hogy olvasása gondolatébresztő legyen, és alkalmat teremtsen akár tantermi, akár otthoni környezetben a beszélgetésre. Hiszek a mesék erejében! Pedagógusként azt tapasztalom, hogy a gyerekeknek sokkal könnyebb egy történet kapcsán a gondolataikat hangosan kimondaniuk, mintha saját magukról kellene a beszélniük. Ehhez próbáltam segítséget nyújtani a mesémmel. A könyv végén a felnőttekhez szólunk Karácsonyi Eszter iskolapszichológus kolléganőmmel, bízva abban, hogy az útmutató és QR kódos linkgyűjtemény hasznos lesz pedagógusoknak és szülőknek is a prevencióban, vagy a krízisek megoldásában.” – mesélte bizakodva Adrienn.
Karácsonyi Eszter iskolapszichológus munkája során többször is találkozott már bullyinggal, így örömmel vállalta el a felkérést, hogy szakmai tanácsokkal segítse a szülőket és pedagógusokat a könyv végén: „A mese érzékenyen nyúl a kortársbántalmazás témájához, amelyben általános iskolás kisdiákok bőrébe bújva élhetjük át, hogy időnként mekkora kihívás jól navigálni a kortársközösségekben. Azt gondolhatnánk, hogy a gyerekek közti bántalmazás később, inkább a serdülő korosztályban megjelenő probléma, azonban a jelenség sajnos akár már óvodáskorban, de kisiskoláskorban jellemzően felüti a fejét a gyerekközösségekben. Ezért is fontos, hogy minél korábban, minél több forrásból érzékenyítsük a gyerekeket, amihez hiánypótló ez a mesekönyv, mivel kifejezetten a kisiskolások korcsoportját célozza.”
A könyv: Könyv: Z.Kiss Adrienn: Az elvarázsolt szemüveg (book24.hu)
További információ:
www.tulipanoskert.com
https://www.facebook.com/z.kissadrienn/