„A legsötétebb ösvények végén, a legveszedelmesebb viharok után sejlik fel a legnagyobb érték” – vallja a Vihar Után zenekar, akiknek legújabb nagylemeze – a 2021-ben megjelent Természetesen EP-t követően – március 6-án lát napvilágot, 11 instrumentális dal formájában. Ennek kapcsán beszélgettünk a csapat gitárosával, Galacsik Zoltánnal.
Hol készültek a felvételek?
GZ: A felvételek több részletben és helyszínen történtek, a dobok felvétele a Pannónia Filmstúdió épületében, Gresicki Tamás stúdiójában készültek, a kiegészítő ütőhangszereket és egy dalban a fuvolát a Schönherz AC Studio&Live stúdiójában vettük fel, a gitár, basszusgitár és sampler sávok egy részét és a billentyűs hangszereket pedig az íróasztalunknál. 🙂
Mennyi idő alatt álltak össze a dalok?
GZ: Ezt dala is válogatta, volt, ami a többihez viszonyítva gyorsan elkészült, akár egy-két hét alatt, de olyan is volt, amin 2-3 évig dolgoztunk. Mielőtt egyáltalán elkezdtük a nagylemez felvételeket, már rendelkezésünkre állt egy projekt a demókkal, ahol a most hallható dalok szinte száz százalékra ki voltak csiszolva szerkezetileg és ötletek terén, a nagylemez felvételi folyamatai során nagyon keveset változtattunk a korábban kitalált koncepción.
Ki a fő dalszerző a zenekarban, hogyan zajlanak nálatok a kreatív folyamatok?
GZ: A dalszerzés egy közös munkafolyamat nálunk, mindenki hozzátesz nagyjából mindenhez: mivel összesen hárman írjuk a dalukat, így nagyon ki se tudja magát húzni alóla az ember 🙂
Egy teljesen általános példa, hogy Áron vagy én hozunk egy-egy zenei témát: jellemzően maximum egy-két perces demókra kell itt gondolni, amit aztán DAW projekt formában megosztunk egymással, így mindenki már rögtön hozzá is tudja tenni a saját ötleteit. Itt érdekes adalék lehet, hogy erre verziókövető szoftvert használunk (git) így egy-egy változtatást pillanatok alatt meg tudunk osztani egymással. Előfordul aztán az is, hogy egy-egy demó kis változtatásokkal ugyan, de szerkezetileg „szinte készen” érkezik valamelyikünktől, például egy adott gondolatot, témát megzenésítve íródnak a dal egyes részei, és így megvan az eleje, közepe, vége, ahogy azt az írója kigondolta, amit aztán „Vihar utánosítunk”, közös elképzeléseink szerint véglegesítünk. Ami a legfontosabb, hogy ezt mindig hozzávetjük az eredetileg kitalált koncepcióhoz, azt követjük, hogy miről is szeretnénk dalokat írni – mi a motívum, mi az üzenet, mi a tartalom, és átbeszéljük, hogy amit alkottunk, az kommunikálja-e az adott tartalmat. Ha nem, akkor elvetjük, vagy eltesszük későbbre.
Milán szinte teljes egészében felel a dobokért és ütőhangszerekért, illetve ő az, aki a nagy egészt, a dalokon átívelő történetet elmeséli, amit aztán megzenésítünk, például a kislemezünk dalszövegeit is ő írta, illetve ő a fő megálmodója a nagylemez koncepciójának.
Ki készítette, rendezte a klipeket, mi a történetük, háttérsztorijuk?
GZ: A felvételeket a P9 pictures, azaz Drexler Máté és Sojnóczki Annamária készítették, de a For Even The Great Oak Bows című dalunkhoz Drexler Szilárd is a nevét és kameráját adta. Mindig közösen ülünk le és dolgozzuk ki a koncepciót, addig nem teszünk egyetlen kapavágást sem, amíg nem gondoljuk pontosan ugyanazt arról, amit mondani szeretnénk, és arról, hogyan fogjuk azt elmondani. Egyéni elemzésekbe nem mennék most bele, hiszen ezek nem szájbarágós történetek, ami fontos, hogy az album koncepcióját és fő mondanivalóját támogatják, egészítik ki, így valahogy, valamilyen formában mindegyik klip a reményről szól.
Hol lehet titeket élőben látni?
GZ: Legközelebb március 28-án a Dürer Kertben, a „Hungary Has Post-Rock” eseményen találkozhattok velünk, ahol a BUZZ és Innerverse zenekarok társaságában lépünk fel. Szeretettel, és egy igazán különleges műsorral várunk mindenkit!