Egy igazi amerikai hip-hop legendát hoz az A38 Mikulása december 6-án: a Hajó fedélzetén üdvözölhetjük Grandmaster Flasht. Audio-vizuális előadás klasszikus számok hatalmas választékával, amelyek az évek során befolyásolták a hip-hopot, élő képekkel, amelyek interaktívan szinkronizálódnak a zenével és a közönséggel, beleértve az élő kamerás felvételeket, amelyeket kever és scratchel.
Grandmaster Flash a hetvenes évek közepén DJ-ként először variálta a zenét két lemezről, a lejátszási sebességet folyamatosan változtatva. Grandmaster Flash, azaz Joseph Saddler Barbados szigetén született, onnan vándorolt be családja az Egyesült Államokba. Már 16 éves korától fellépett New Yorkban, Bronxban, és addig nem látott sajátos technikával rakosgatta a lemezeket a lejátszón: ő alkalmazta először azt a módszert, hogy két lemezről variálta párhuzamosan ugyanazt a zenét, ütemre váltott, a lemez sebességét változtatta, visszaforgatta a zenét.
Saját együttesét, a Furious Five-ot 1978-ban alapította, többek között Melle Mellel, Cowboyjal, a hiphop névadójával és Kid Creole-lal. Kiváló előadói képességekkel rendelkezik, az 1982-ben megjelent Message című lemeze gyökeresen megváltoztatta a hiphop világát, de az egész modern könnyűzene történetében is új fejezetet nyitott. A címadó dallal azt hangsúlyozta, hogy a hip-hop társadalmi mondanivalót is közvetít.
A lemez megjelenése után a zenekar kettévált, Melle Mel Grammy-díjjal is elismert pályával folytatta, Grandmaster Flash DJ-ként dolgozik: neve alkotóként, producerként – a válogatásokkal együtt – több mint egy tucat albumon szerepel. A 90-es években újraegyesült a Furious Five, és közös turnéra indult Kurtis Blow-val és a Run DMC-vel.
A jazz születéséről és a rock n’ roll kezdetéről rengeteg történet szól, de a hiphopnak vannak alapító atyái: az egyik DJ Grandmaster Flash. A ’70-es évek elején Joseph Saddler Dél-Bronxban élt, és villamosmérnököt tanult. Azonban Saddler, aki Bronxban született, sokkal mélyebb szenvedélye volt a zene iránt; totyogó kora óta kísérletezett apja bakelitlemezével. Az audioberendezésekkel kapcsolatos ismerete egy olyan ötlethez vezette, amely forradalmasítaná a zenélés módját: a lemezjátszó lesz a hangszere. DJ Grandmaster Flash karrierje Bronxban kezdődött, a szomszédos blokk partikkal, amelyek lényegében a kezdetei voltak annak, ami globális jelenséggé vált – a hajnal. egy zenei műfaj.
Ő volt az első DJ, aki fizikailag rátette a kezét a bakelitre, és azt hátrafelé, előre vagy az óramutató járásával ellentétes irányban mozgatja, amikor a legtöbb DJ egyszerűen a szélénél fogva megfogta a zsinórt, letette a hangkart, és hagyta játszani. Azok a DJ-k hagyták, hogy a hangkar vezesse a zenéjüket, de Flash zsírkrétával, fluoreszkáló tollal és zsírceruzával megjelölte a bakelit testét – és ezek a jelölések az iránytűjévé váltak. Feltalálta a Quick Mix Theory-t, amely olyan technikákat tartalmazott, mint a dupla- hátul, hátsó ajtó, hátrapörgés és ütemezés. Ez lehetővé tette a DJ számára, hogy úgy zenéljen, hogy megérintse a lemezt, és felmérje annak fordulatait, hogy saját ritmust és saját zenét készítsen. A Flash sablonja kiterjedt a vágásra, ami viszont karcolást, átalakítást, óraelméletet és hasonlókat szült. Ő alapozta meg mindazt, amit egy DJ ma egy lemezzel megtehet, azon kívül, hogy hagyja játszani. Amit mi DJ-nek hívunk, az egy Flash által kitalált szerep.