Kádár Tamás, a Sziget főszervezője a fesztivál újításait vette sorra az esemény csütörtöki sajtótájékoztatóján. „Tavaly nagyot léptünk a Sziget vendégélmény fokozásában – a visszajelzések alapján – a látogatók nagy megelégedésére” – mondta Kádár.
„A higiénia terén az európai fesztiválok élvonalában is példaértékűek a szolgáltatásaink, ezt nem csak a látogatók, de a nemzetközi fesztiválszcéna szakemberei is elismeréssel nyugtázták. A Sziget látványvilága is nagyot színesedett úgy a vendégtérben, mint a programhelyszínek tekintetében. A fenntarthatóság terén is sokat fejlesztettünk, ezen a téren már egy nemzetközi közösséggel, az Európa élvonalába tartozó fesztiválokkal együttműködve közösen dolgozunk tovább. Kiemelendő még a fesztiválon igénybe vehető szállások változatos kínálatának és szolgáltatásainak sokszínűsége” – tette hozzá a főszervező.
„A programkínálat mellett ma már a nemzetközi pályán a vendégélmény a legnagyobb hívószó, ha nem a legnagyobb vonzerő. A korábbi éveket jelentősen meghaladó előzetes érdeklődés a Sziget iránt nagymértékben ennek is köszönhető” – mondta Kádár. „Az elővételes jegyidőszakban nagyon megugrott az eladott bérletek száma, külön fontos számunkra, hogy a magyar látogatók vásároltak – hosszú évek után először – a legtöbben Early Bird hatnapos bérleteket. A napijegyek árait pedig idén átlagban nem emeltük, sőt, a diákjegyekkel és a 21 év alattiaknak idén bevezetett „U21” bérlet megjelenésével a fiatalok – az első időszakban – a tavalyinál is olcsóbban juthattak bérlethez.”
Free To Be… – a Szigeten, szabadon
Idén 30. alkalommal jelentkezik a Sziget. „Több, mint 30 évvel ezelőtt nekünk is volt egy álmunk: egy hely, ahol egy hétig együtt lehetünk, ahol mindenki megélheti a személyes szabadságát, az atmoszférát, a „flow”-t, amit egy vibráló fesztivál nyújthat, ahol megférnek egymás mellett különböző stílusok, programok és kultúrák” – mesélte Kádár Tamás. A Sziget hamar szimbólummá vált. Egy ideális világgá, ahová belépve magunk mögött hagyjuk a mindennapok gondjait, a „kinti hétköznapok” félelmeit, megosztottságát, igazságtalanságait. Ahol valóban átélhető a szeretet forradalma, az elfogadás, az együvé tartozás. „A Sziget alapértékei harminc éve változatlanok. Hiszünk a kulturális sokszínűségben, a különbözőség elfogadásában, az egymás iránti figyelemben, a közösség erejében, a személyes boldogsághoz való jogban, a szeretet erejében, bármi is történjék közel vagy távolabb körülöttünk a világban” – emelte ki Kádár. „Európa egyik legnagyobb fesztiváljaként aktívan kiállunk az alapértékeink mellett és büszkék vagyunk arra, hogy törekvéseinket idén a European Festival Awards a társadalmi ügyek melletti kiállást elismerő „Take a Stand Award” elismeréssel díjazta” – tette hozzá. „Öt évvel ezelőtt a Love Revolution égisze alatt foglaltuk össze azokat az alapértékeket, melyek az üzeneteinkben és programjainkban is visszaköszöntek. „Az eltelt három évtizedben a Sziget és közönsége egy olyan nemzetközi közösséggé vált, mely együtt valósította meg azt az „álomállamot”, amit ma már szerte a világban a Szabadság Szigetének hívnak. A Sziget, a szabad Szitizenek elfogadó közössége. A Sziget az a hely, ahol szabadon lehetünk önmagunk, ahol szabadon lehetünk Szitizenek” – ennek ad keretet mostantól a ”Free To Be…”, mely a Sziget számos pontján köszön majd vissza.
Kiemelt szempont a vendégélmény fokozása
„A fesztiválszcéna folyamatos változása és a látogatói igények sokfélesége minket is évente újabb fejlesztésekre ösztönöz” – folytatta Kádár. Ennek fényében idén is találkozhatunk újabb megoldásokkal a fesztiválon, de a programhelyszínek kialakításánál is több újítást jelentettek be a Sziget szervezői. Egyrészt már a bejárat utáni fogadótér is egy új képet mutat. A vendégközpontú és még gördülékenyebb ügyfélkezelést segítendő, a vendégeket egy új Welcome Zone fogadja majd, ami azon túl, hogy egy tökéletes találkozási pont, itt kerül kialakításra a megújult Városközpont is, ahol elérhető lesz minden olyan szolgáltatás, ami a látogatóknak nagy segítség a fesztivál forgatagában. Itt lesz az információs központ, a talált tárgyak osztálya, a közönségszolgálat, az ún. Szitizen Center vagy a biztonsági kérdésekben segítő panasziroda. Lesz egészségügyi szolgálat, ATM automata, powerbank illetve FestiPay feltöltés is, de itt vásárolhatnak a látogatók szigetes ajándékokat vagy City Passt, amivel Budapest számos szolgáltatását kedvezményesen vehetik igénybe. Szintén a vendégélményt fokozza, hogy a szervezők átalakítják a Nagyszínpad közönségterét is. Egyrészt kialakítanak egy kordonnal elkülönített „fan pit”-et, egyfajta rajongói zónát, valamint további újítás, hogy a koncertek jobb élvezhetősége érdekében eltűnik a közönségtér közepén álló keverőtorony (FOH), ehelyett a nézőtér két szélén álló kisebb építmény veszi át ennek szerepét.
A koncertélményt ne írja felül a kellemetlen sorban állás
Tavaly a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a már régóta felújításra szoruló, így az áteresztő képességében biztonsági okokból visszafogott K-híd miatt, a nagy világsztárok koncertjei után a látogatók kiengedése lelassult. „Sajnos a K-híd felújításáról továbbra sincsenek biztató hírek, csak ígéretek, ezért a tömegirányítás terén igyekszünk újabb megoldásokat bevezetni, hogy a koncertélményt ne írja felül a sorban állás” – mondta Kádár. Egyrészt a Nagyszínpad táncteréről egy új útvonalon irányítják a közönséget a kijárat felé. Technikai újítás, hogy több helyen lesznek olyan digitális információs táblák, ahol valós idejű adatokkal tájékoztatják a közönséget, hogy egyes útvonalakon mennyi idő alatt lehet a kijáratot vagy a taxi szolgáltatásokat elérni. A nagy érdeklődésű fesztiválnapokon – igény szerint – a H-híd irányába is megnyitják a gyalogos forgalmat, ezzel is elkerülve a feltorlódást. A H-hídtól éjszakai buszjáratok is közlekednek majd a Margit híd irányába, de sűrítik a hajójáratokat és a taxis közlekedésben is lesznek majd változások, például egy új BOLT taxidroszt a H-híd irányában.
Biztonságosabb fesztiválozás
A Sziget, a napi 95-ezres befogadó képességével Magyarország – ha úgy tetszik – 10. legnagyobb „városa”, a látogatók biztonsága és egészségügyi ellátása mindig is kiemelt szempont volt a szervezők részéről. A biztonsági és ellátási rendszer továbbra is úgy készül, hogy a nagyvárosnyi közönséget védeni és szolgálni tudja. „Az elmúlt több mint 30 év tapasztalatai alapján azt gondoljuk, hogy jól ismerjük azokat a kiemelt eseteket, amikre mindenképpen fel kell készülni, de fontosnak tartjuk, hogy a látogatók is vigyázzanak magukra és egymásra. Az információs felületeink bővítésével arra törekszünk, hogy ezután is minden kérdésre legyen hatékony válasz, a Sziget Városközpontban pedig minden eshetőségre szeretnénk megnyugtató, „egyablakos” megoldást nyújtani. Az idei fejlesztéseinkkel nem csak abban lépünk előre, hogy még hatékonyabban kezeljük a problémákat, de abban is, hogy a látogatók komfort- és biztonságérzetét is növeljük” – mondta Kádár. Ennek érdekében olyan „segítő zónákat” hoznak létre a fesztiválon, ahol nyugodt körülmények és szakmai segítség várja azokat, akik esetleg pánikroham, vagy bármilyen mentális és pszichés probléma miatt kérnek segítséget. Az egészségügyi ellátás terén pedig a balesetek többségét jelentő bokaficam vagy egyéb sérülések ellátásán túl egy olyan „védőhálót” igyekeznek biztosítani, mely az egészségügyi problémával élők – mozgáskorlátozottak, cukorbetegek vagy gyógyszer szedésre kötelezettek, stb. – számára nyújt biztonságos szórakozást.
Vendéglátás: változatos kínálat, kényelmi szolgáltatások, környezettudatos megoldások
A tavalyi fejlesztéseket megtartva, illetve továbbfejlesztve, változatos kínálattal, kényelmi szolgáltatásokkal és „pénztárcabarát” ételekkel készül a Sziget a vendéglátás terén. Továbbra is konyhás blokkokban, azaz food courtokban kínálják az ételeket a tavalyihoz hasonló elrendezésben úgy, hogy mindenki megtalálja a számára kedvező kínálatot. A választékban ugyanúgy lesznek magyaros ízek, mint nemzetközi ételek. Kádár Tamás elmondta, hogy az ételt kínáló helyeknek minimum egy, ún. pénztárcabarát ételt kell tartaniuk, ezeket a szervezők előre egyeztetik a vendéglátósokkal, és folyamatosan ellenőrzik a kínálatot is. „Jelenleg folynak az egyeztetések a vendéglátósokkal a kínálatról és az árakról is egyaránt” – mondta Kádár. „Egyrészt arra kértük a partnereinket, hogy általában a tavalyinál olcsóbb árak legyenek az irányadóak, másrészt a „budget-friendly” ételeknél a megfizethetőség és a tartalom a látogatók elégedettségét szolgálja. A sült krumpli-szósz kombó nem alternatíva” – tette hozzá a főszervező. Elmondta, hogy idén is lesznek a fesztivál területén – főleg a VIP részen – prémium kategóriás egységek, de nem ebből kell messzemenő következtetéseket levonni a Sziget általános árait illetően.
A vendéglátás terén idén is kiemelt szempont a környezettudatosság. A szerződött partnerek a műanyag zacskók, nylon táskák, eldobható tányérok, evőeszközök és egyéb csomagolóanyagok helyett kizárólag papír vagy környezetbarát, lebomló anyagokból készült kellékeket használhatnak. Előnyt jelent, ha a vendéglátósok energiatakarékos megoldásokat választanak, ha a standjaikat környezetbarát anyagok felhasználásával alakítják ki, ha az alapanyag beszerzéseik során a fenntarthatóság kiemelt szerepet kap. 2024-ben, a tavalyi évhez képest egy szigorúbb kritériumrendszer alapján ellenőrzik a vendéglátó egységeket a szervezők. Ezzel a lépéssel is igyekeznek egy még környezettudatosabb, jelentősen kisebb karbonlábnyomú vendéglátást kialakítani, figyelmet fordítva a látogatók szemléletformálásra is. További újítás, hogy a korábbi ivóvízközpontok a food courtokban elhelyezett ivóvízvételi lehetőségekkel is bővülnek idén.
Idén is folytatódik a Szigeten a Diageo tudatos és felelős alkoholfogyasztást népszerűsítő DRINKiQ kampánya, amely mérsékletességet ösztönző üzenetekkel, hasznos tippekkel és alkohollal kapcsolatos információkkal segíti a bulizókat, hogy felejthetetlen élményben legyen részük. A fesztiválozók ismét felfrissülhetnek a koncertek között az ingyenes DRINKiQ ivóvízpontokon, ahol idén egyéb újratöltődést támogató meglepetésekkel is várják majd őket a szervezők. A gyűjthető DRINKiQ repoharakon a mértékletességre bíztató üzenetek mellett QR kód is található, amely a kampány weboldalára vezet. A látogatók itt további információt találnak az alkoholról, annak testre és lélekre gyakorolt hatásairól, valamint egy kvízzel az alkohollal kapcsolatos tudásukat is felmérhetik.