Ó, végre nem fesztiválfellépés vagy utazó cirkusz, hanem saját klubturné keretében jutott el hozzánk a Paradise Lost! Persze, imádtam hat éve a rockmaratonos, meg a tavalyelőtti ultima ratiós fellépésüket is, de azért egy önálló buli általában egészen más hangulatú, és többnyire programban is izgalmasabb, nem csak a nyilvánvaló kötelezőket hozzák. Ezen állítást pedig ékesen bizonyította is az este – november elsején a Dürer Kertben léptek fel a britek.
A német Lacrimas Profundere kábé az ezredforduló utáni évekből rémlett ilyen felkapott gót sikersztoriként (persze kizárólag német nyelvterületen), a 2006-os Filthy Notes For Frozen Hearts lemezük polcon is van és akad rajta pár érdekesebb dal, de nem éppen sűrűn hallgatott korong nálam, mint ahogy a munkásságukat is csak hébe-hóba követ(t)em.
Elvárásom így nem is volt, pláne, hogy az utazás miatt előzetesen nem tűnt abszolválhatónak a bulijuk, de két szám erejéig sikerült belenézni. A négyes rendesen küzdött, elől egy kisebb mag vette is az adást, de részemről nem lett szorosabb a barátság. A fentebb hivatkozott lemez előtti Ave End címadója volt a legrégebbi darab, a többi dal a két utolsó korongról hangzott el a setlist.fm szerint. Azok meg pont jellegtelen tucatgótságnak tűnnek számomra, igazából ennyi bőven elég volt ráhangolódás gyanánt az est további részére.
Az olasz Messához már volt szerencsém tavalyelőtt a Fekete Zajon, bár elég vegyes érzések maradtak bennem, mivel első találkozásunk a szerintem jól sikerült 2022-es Close volt – ezt megelőzően két másik lemezt is kiadtak –, ehhez képest az élőben kicsit félszegnek tűnő csapat ugyan jól zenélt, de a tüzet hiányoltam a zenéjükből. Pedig lemezen tényleg hangulatos és magával ragadó ez a blues hatásokat sem nélkülöző retro rock / doom egyveleg, Sara Bianchin személyében pedig egy igazán jó hangú és kellemes megjelenésű énekesük van.
Itt is ő volt a középpontban, na meg a gitáros Alberto, aki aztán nem spórolt a virgákkal, még a világítást is kettőjükre hegyezték ki többnyire. Azt viszont sajnáltam, hogy kizárólag az idén tavasszal kiadott The Spinről szemezgettek, a nyitó Void Meridian kivételével az összes dal erről hangzott el. Amivel nincs is gond, de nekem sokszori meghallgatás után is túl „nyugisnak” tűnik. Pedig vannak azért olyan szerzemények is a tarsolyukban, mint például a Dark Horse vagy a Pilgrim (az a libabőr nyitó téma!), amelyek a tradicionálisabb doom felé tendálnak és talán jót tettek volna a változatosságnak. De ez csak az én fanyalgásom, szemmel láthatóan komoly rajongótábort vonzottak be és szerintem nem okoztak csalódást. Ha egy önálló, kisebb klubbulira jönnek tuti megnézem őket.
Telt ház lévén az olaszok után csak egy rövid pihire futotta, mert szerettünk volna valamivel előbbről nézni Holmes-ék műsorát, végül a pult előtt a falhoz préselődve találtunk olyan helyet, ahol nem gázolt át rajtunk fél percenként valaki, mindkét kezében piával, amelynek egy része mindig a környezeten landol. Majdnem tökéletes pozíció, és már gördül is a zseniális új lemez egyik legjobbja, a Serpent on the Cross, Holmes középen vezényel, a rendezői balon Mackintosh rázza a fejét, a korábbi évek koreográfiájához képest nincs változás. Nem mondom, a sound itt még hagyott némi kívánnivalót maga után, de pár perccel később a True Belief – One Second – Once Solemn triónál már ez sem érdekelt, csak átadtam magam a zene élvezetének.
Direkt nem néztem meg előzetesen a programot, így aztán a kötelezőkön kívül akadt pár meglepetés. Például az, hogy két olyan szigorúbb darab, mint a Beneath The Broken Earth és a Tyrants Serenade között elsütik a sokat köpködött Host lemez Nothing Sacred dalát, ahol – láss csodát – a közönség egy emberként énekli a dal kezdő dallamát (tiszta Fear Of The Dark feeling, hehe). Nyakam rá, hogy erre azért nem sokan számítottak előzetesen (ha csak meg nem nézték a setlistet). Ahogy a normál program utolsó előtti dalaként elővezetett Mouth-ra sem a Believe in Nothingról, amit szintén nem játszottak agyon az utóbbi pár évben (évtizedben?), sokkal jobban örültem ezeknek, mint az ezúttal nélkülözött As I Die-nak. Na az ilyenek miatt jó hanyagolni néha a netes adatbázisokat, számomra így izgalmasabb volt a dolog.
Már csak azon aggódtam, hogy az Obsidian se maradjon ki, a ráadás trió középsőjeként megkapom az Ghostot (előtte No Celebraton A Symbol Of Life-ról, minimum tíz éve ez se volt programban), szavam se lehet. Másnap, otthon böngészve tudatosult csak bennem, hogy ritka eklektikus programot raktak össze, hiszen a 16 dalt 13 (!) lemezükről válogatták össze és simán tudtam volna még hallgatni legalább ugyanennyit, de tényleg minden igényt kielégítő volt. (Plusz jófejség az angolok részéről, hogy a True Beliefet a honi tribute zenekar tagjainak ajánlották.) Köszi Fekete Zaj stáb!
Végezetül egy megjegyzés a sold out miatt lemaradó hőbörgőknek: az esetek többségében nem a helyi szervező dönti el kizárólagosan, hogy hol kerül megrendezésre egy koncert, hanem általában a zenekar menedzsmentjével egyeztetve hozzák meg a döntést. És marketing (meg pénzügyi) szempontból mindenképpen jobb egy telt házas klubbuli ezer fővel, mint 1500 fős félház a Barba Reden.
Szöveg: Pál Szabi
Fotók: Máté Évi
no images were found




